Kenniscentrum
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Mijn Enphase Envoy/gateway is gestopt met functioneren. Hoe los ik dit op?

Is uw Enphase Envoy/gateway gestopt met functioneren?

Om dit probleem op te lossen moet er gecontroleerd worden of de lampjes op het kastje nog wel branden. Als dit niet het geval is, moet u controleren of het kastje is aangesloten op een werkend stopcontact of dat de schakelaar van de groep in de groepenkast waarop de Envoy is aangesloten wel omhoog staat. Heeft u dit gecontroleerd en lijkt het probleem niet aan het stopcontact of groepenkast te liggen? Dan lijkt het erop dat de Envoy/gateway defect geraakt is.

Als het bovenstaande het geval is kunt u hier klikken om het probleem te melden.

Het is goed om te weten dat het Enphase Envoy/gateway-kastje alleen verantwoordelijk is voor de monitoring van de zonnepanelen en dat de zonnepanelen in bijna alle gevallen nog opwekken. Als de lampjes op het kastje wel branden, kunt u verder gaan met het volgende stappenplan om het probleem op te lossen:

Om te beginnen is het belangrijk om te weten wat de leds op uw Envoy-apparaat aangeven. Een rood lampje betekent niet altijd dat er een probleem is.

  • De bovenste led geeft aan of het apparaat een werkende internetverbinding heeft. Als deze continu groen brandt, betekent dit dat de verbinding goed is. Knippert de led groen, dan is de Envoy bezig met het zoeken naar een netwerk. Als de led helemaal uit is, is de Envoy offline.
  • De tweede led van boven geeft aan of de Access Point modus aan staat. Meestal hoort deze uit te staan. Als u de instellingen in de Envoy wilt wijzigen, bijvoorbeeld omdat u het wifi-wachtwoord heeft gewijzigd, kunt u de Access Point modus inschakelen door op de naastgelegen knop te drukken.
  • Het derde lampje geeft aan of de zonnepanelen stroom opwekken. Een groen lampje betekent dat alles goed is. Een rood lampje duidt op een probleem met één of meerdere zonnepanelen. Dit kan te maken hebben met het terugleveren van opgewekte energie aan het net. Het kan voorkomen dat er in uw omgeving teveel energie tegelijkertijd wordt teruggeleverd aan het net, waardoor het net het niet aankan. Dit kan resulteren in tijdelijk mindere opwekking van een paneel. Het lampje staat ’s nachts op rood omdat er dan geen zonlicht is.
  • De led bij de pijltjes geeft aan of er datacommunicatie plaatsvindt tussen de micro-omvormers en Envoy. Als deze op groen staat, is alles in orde. Staat de led op rood, dan communiceren één of meerdere micro-omvormers niet met de Envoy. Controleer de enlighten app voor meer informatie over de storing. ’s Nachts staat het lampje op rood omdat er dan geen zonlicht is.

U kunt zelf proberen om de foutmeldingen op te lossen, vaak gaat dit door de onderstaande stappen te volgen.

  1. Controleer of het kastje is verbonden met het internet. Dit kan worden gedaan door te controleren of de internetverbinding in het huis werkt en of de LAN-kabel goed is aangesloten op het kastje en op het modem.
  2. Als het kastje nog steeds niet werkt, kunt u proberen het apparaat opnieuw op te starten. Dit kan door de stekker uit het stopcontact te halen en na enkele minuten weer aan te sluiten.
  3. Als het kastje nog steeds niet werkt na het uitvoeren van de bovenstaande stappen, kan het zijn dat er een hardware probleem is. In dit geval moet u contact opnemen met de klantenservice voor verdere hulp.

Inhoudsopgave