Kenniscentrum
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Hoe vraag ik een duurzaamheidslening aan bij het SVn?

Het aanvragen van een duurzaamheidslening bij het SVN kan best lastig zijn. Om u te helpen hebben wij het proces hieronder stap voor stap beschreven. Als u hier even de tijd voor neemt, kunt u spoedig genieten van zonnepanelen. Heeft u nog vragen? Bel ons dan vooral en vraag naar Rebecca, zij kan u vast en zeker verder helpen.

Deze uitleg is vooral het aanvragen bij het SVN. We gaan ervan uit dat u de aanvraag bij uw eigen gemeente al heeft gedaan. Moet u dit nog doen? Klik dan op het logo van uw gemeente op onze pagina met aanvragen duurzaamheidsleningen. Als de aanvraag wordt goedgekeurd door uw gemeente, stuurt zij u een toewijzingsbrief toe. Na ontvangst van deze brief, kunt u de Duurzaamheidslening aanvragen bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVN). Zij zullen beoordelen (op basis van kredietwaardigheidscheck) of de duurzaamheidslening aan u toegekend kan worden. De aanvraag kan uitsluitend digitaal gedaan worden via de website van de SVN. Door op bijgaande link te klikken komt u op de website van de SVN terecht.

Hier kunt u de lening aanvragen: https://www.svn.nl/

Lening aanvragen

  • Vul uw (woon)plaatsnaam in en klik op “Bekijk leningen”
  • Er wordt een nieuw scherm geopend met de vermelding:  “Onze thema’s”
  • Klik op  “Huis en Pand opknappen”/ “Duurzaam maken”.
  • Kijk op uw toekenningsbrief van de gemeente om de juiste benaming van de lening op te zoeken. Kijk dan op de SVN website bij welk thema u die lening kunt vinden.
  • Klik op de pijl bij “Toekomstbestendig Wonen Lening Consumptief, (Persoonlijke) Stimuleringslening /Duurzaamheidslening/ .”
  • Er wordt een nieuw scherm geopend met de vermelding: Persoonlijke lening + uw plaatsnaam
  • Klik op “Direct Aanvragen”.

Deel 1

Stap 1.

  • Vul uw leenbedrag in, dit bedrag staat in de toekenningsbrief van de gemeente.
  • Klik op “Berekenen”
  • Klik op “stap 2: uw situatie”

Stap 2.

  • Klik op deze pagina steeds op het balkje met het antwoord dat op uw situatie van toepassing is en vul de gevraagde gegevens in.
  • Nadat alles ingevuld is klikt u op “Stap 3: inkomen en lasten”

Stap 3.

  • Klik op deze pagina steeds op het balkje met het antwoord dat op uw situatie van toepassing is en vul de gevraagde gegevens in.
  • Nadat alles ingevuld is klikt u op “Doe de leencheck”
  • Nadat u daarop geklikt hebt verschijnt daaronder: “De Leencheck is positief” en ziet u de details van de lening.
  • Scroll verder naar “Lening aanvragen?” en klik op Ja, want u heeft een toewijzing van uw gemeente.

Stap 4.

  • Klik op deze pagina steeds op het balkje met het antwoord dat op uw situatie van toepassing is en vul de gevraagde gegevens in.
  • Nadat alles ingevuld is klikt u op “Stap 5: overzicht & akkoord”

Stap 5.

  • Op deze pagina staan alle details van uw lening, kijk alle gegevens goed na.
  • Om gegevens te wijzigen klik op “ga terug naar Persoonsgegevens” als u gegevens wil wijzigen.
  • Als alle gegevens kloppen, klik op “Lening aanvragen”.
  • Nadat u dit alles hebt gedaan is het eerste deel van de aanvraag afgerond.

Deel 2

MijnSVN-account activeren: Nadat u het eerste deel van de aanvraag afgerond hebt, krijgt u van de SVn een e-mail  “Activeer uw “MijnSVnaccount”.

Hoe activeert u het account?

  • Zoek het mailtje van de SVN op in uw mailbox.
  • Klik op de roze balk in de e-mail “Activeer MijnSVn account”.
  • Er wordt een nieuw venster geopend “wachtwoord instellen”
  • Bedenk een wachtwoord, vul dit in en herhaal het daaronder nogmaals.
  • Klik op “Opslaan” (Met dit wachtwoord kunt u in het vervolg inloggen op uw account door naar de website van de SVn te gaan: www.svn.nl en rechts bovenin op  “Mijn SVn” te klikken.)
  • Er wordt een nieuw venster geopend: “Account verifiëren”
    • Landcode aanduiden: u zoekt Nederland in de lijst van landcodes en vinkt deze aan.
    • 06-nummer invullen: naar dit nummer zal per sms gelijk een verificatiecode gestuurd worden.
    • Daar waar de verificatiecode gevraagd wordt, vult u de ontvangen code in.
  • Een nieuw venster opent: “Uw leningen. Klik op “Bekijk status”.
  • In een nieuw venster staat “Documenten uploaden”: een lijst met documenten die geüpload moeten worden.
  • Bij elk document kunt u klikken op details, u ziet dan meer uitleg over het gevraagde document en u ziet daar dat u het document kunt uploaden. Vergeet niet om, na het kiezen van het document, te klikken op documenten versturen.

Een aantal aandachtspunten omtrent de documenten:

  • Offerte Consumptief: pag 8, 9 en 10 ondertekenen en in 1 samengevoegd PDF bestand uploaden. Het gaat hier om de offerte van de SVn.
  • Toewijzingsbrief gemeente/provincie: Dit is de brief die u van de gemeente hebt ontvangen met daarin de goedkeuring om de lening aan te vragen. Voor- én achterkant/pag 1 én 2 moeten geüpload worden in 1 samengevoegd PDF-bestand.
  • SEPA machtiging: deze is te vinden op pag 11 in de offerte van de SVN. Hiermee geeft u toestemming aan de SVn om het maandelijks te betalen bedrag van de lening af te schrijven. Dit formulier moet ook ondertekend worden en weer geüpload worden.
  • Per document zal de status veranderen,  u ziet dan bijvoorbeeld staan: nog te uploaden, in behandeling, voorlopig goedgekeurd.

Mocht een document afgekeurd zijn, ontvangt u een e-mail met de mededeling dat u een nieuw bericht hebt ontvangen in MijnSVn. Door in te loggen in MijnSVn op www.svn.nl kunt u het bericht bekijken.  U ziet daar welk document niet goedgekeurd is en dus opnieuw geüpload moet worden. Mocht het niet duidelijk zijn waarom het document niet goedgekeurd is, kunt u bellen naar de SVn om toelichting te vragen: 088-253 9400.

Als alle gevraagde documenten geüpload zijn, in behandeling genomen zijn én goedgekeurd zijn zal de SVn u binnen 6 werkdagen bericht sturen (via uw MijnSVN account) of uw aanvraag goedgekeurd is. Nadat u goedkeuring ontvangen hebt, kunt u contact met ons opnemen en kunnen we een installatiedatum inplannen.

Ondertussen ontvangt u van de SVN bevestiging dat het leenbedrag in een bouwdepot geplaatst is. Hierbij zult u ook declaratieformulieren ontvangen. Hiermee is het aanvragen duurzaamheidslening gelukt! Het declaratieformulier kunt u invullen nadat u van ons de bevestigingsmail van de installatiedatum met factuur hebt ontvangen. In die e-mail zullen wij u uitleggen hoe u het formulier kunt invullen.

Belangrijke opmerking voor ondernemers:

Als u ondernemer bent zal gevraagd worden om een jaarrapport. Heeft uw bedrijf de rechtsvorm “éénmanszaak” dan hebt u géén volledig(e) jaarrapport/jaarrekening nodig. Het volstaat dan om de aangifte inkomstenbelasting aan te leveren met daarbij een eenvoudige winst-/verliesrekening. Als u minder dan 2 jaar een éénmanszaak hebt, moet u ook een verklaring daarvan aanleveren.

Vorige Duurzaamheidslening in Amersfoort
Volgende Toekomstbestendig Wonen Lening in Ede
Inhoudsopgave