Kenniscentrum
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Zelf de foutmelding “Envoy Rapporteert niet” verhelpen.

Benodigde tijd: 30 minuten.

Ziet u in uw Enlighten app de foutmelding “Envoy Rapporteert niet”? Dat betekent dat Enlighten op dat moment geen verbinding heeft met uw Envoy. De monitoringsmodule is niet in staat om de gegevens te uploaden. Mogelijk staat de Envoy uit of is het systeem zijn internetverbinding verloren. Uw zonnepanelen werken waarschijnlijk wel gewoon. Micro-omvormers hebben een intern geheugen. Zodra de Envoy weer online komt her-synchroniseert het systeem zichzelf. U raakt dus geen opbrengstdata kwijt.

Met deze handleiding kunt u zelf achterhalen waar het probleem zit. Lees voordat u begint aan de handeling de hele handleiding door.

  1. Controleer in de meterkast welke lampjes aanstaan op de Envoy Op de Envoy ziet u een viertal lampjes. Als de Envoy naar behoren functioneert zou het bovenste lampje en de twee onderste lampjes continu groen moeten branden. In de nacht zullen de onderste twee lampjes rood zijn.
    Branden deze lampjes maar u ziet toch een foutmelding in de Enlighten app? Neem dan contact op met de klantenservice.
  2. Bovenste lampje uit? Als het bovenste lampje uit staat heeft de Envoy geen werkende internetverbinding. Controleer eerst of u een werkende internetlijn heeft bij uw provider. Bent u pas van provider gewisseld of heeft u een nieuwe router/wifi-versterker? Dan moet u mogelijk de wifi-instellingen in de Envoy aanpassen.
    Hoe u dat kunt doen leest u hier: Wifi-verbinding herstellen van de Enphase Envoy.
  3. Geen lampjes aan? Als alle lampjes van de Envoy uit zijn heeft het apparaat waarschijnlijk geen spanning. Controleer in de meterkast de aardlekschakelaar van de zonnegroep en de losse B6-automaat van de Envoy. Druk een omgeslagen automaat eerst helemaal omlaag voordat u hem omhoog drukt.
  4. Gaan de lampjes aan nadat u de aardlekautomaat en de B6 groep goed heeft gezet?
    Wacht dan tot de Envoy is opgestart. De Envoy zal proberen om een werkende internetverbinding op te stellen.
  5. Blijven de lampjes uit nadat u de aardlekautomaat en de B6 groep goed heeft gezet? Check met een spanningsmeter of er spanning staat op de zwarte voedingsdraad van de Envoy. Heeft u geen spanningsmeter of wilt u dit niet zelf doen? Neem dan contact op met de klantenservice.
  6. Spanning op de voedingsdraad maar geen lampjes? Uw Envoy is waarschijnlijk defect. Neem contact op met de klantenservice.
Inhoudsopgave